fredag 20 januari 2012

svalnat


jag håller andan medans jag snabbt
sveper med blicken över dödsannonserna
letar efter igenkänning
söker efter bekanta namn
någon vän, någon nära,
ett ansikte som när som blixtrar för min inre blick
men jag lurar mig själv i stunden
det finns inga nära att söka
det finns ingen vän att finna
längre
namnen jag läser är alla någons, men inte min
var alla någons
jag fortsätter läsa om någon annans vän,
någon annans syster
någons bror
som har svalnat för livet
någon annans
men inte min


(skriv om att svalna)

7 kommentarer:

  1. Underbar, jättefin text. Roligt att se dig här igen. Välkommen tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Jättefin text. Jag brukar också läsa dödsannonserna, men bara i syfte att läsa de vackra dikterna

    SvaraRadera
  3. Gripande... Men inte min ... Kan vara både bra och dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. fint att jag lyckades få fram den känslan, både och....tack

      Radera
  4. Kul att få läsa text av dig igen! Fin stämning i texten, lågmäld och vacker.

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka! Din text känns dubbel - både positiv (att vännerna inte finns bland annonserna)och starkt vemodig och fylld av längtan. Vacker är den dessutom.

    SvaraRadera