onsdag 17 augusti 2011

rättstavad


Jag försöker göra mig förstådd, med ord och uttryck, med blickar då och då. Främst försöker jag med ord. Förklara det som är så tydligt i mitt hjärta, som skriker varje dag. Det som jag i min hjärna försöker omvandla till rättstavade stavelser, och välbyggda meningar, och ett blommande bildspråk som tydligt målar upp fantasier, känslor, skrik.  Och rättstavad är jag, o ja, stava gör jag bra. Har alltid gjort. Bland de bästa i klassen sa alltid mina lärare, och tänk att hon inte har svenska som modersmål. Och hennes ordförråd sen! Tydligen blir det ofta så med flerspråkiga barn. Allt är rättstavat ja, jag stavar fint. Men gör jag mig förstådd? 


(skriv om att stava)

7 kommentarer:

  1. Bra reflektion om skillnaden mellan rättstavning och förståelse. Den förstod jag iaf :-)

    SvaraRadera
  2. Bra uttryckt. Det ena ger inte automatiskt det andra, och tvärt om...

    SvaraRadera
  3. Ja, se det vet man aldrig. Men det häftiga är ju att medsamma man lämnat en text till andra, blir den också de andras, de kan läsa in saker man aldrig menat själv.

    SvaraRadera
  4. ja intressant.
    Själv kan man ju inte stava alls. :)

    SvaraRadera
  5. Ja, jag förstår dig. Och ditt förhållningsätt till orden :)

    SvaraRadera
  6. Ja, det är ju två helt olika saker! :-)

    SvaraRadera