söndag 1 maj 2011

morgonfilosofi första maj

Vilket sammanträffandet, kalla det slump,
att dagens skiss påbörjades på ett nytt ark.
Må hända dataark, men inte desto mindre en ny sida.
Härlig symbolik.
Första maj idag. I mitt huvud rulla alla dessa majvisor och
Valborgsvisor från min barndom som jag älskar.
Inga vårkonserter idag för egen del, men jag
vet att sångerna kommer eka i mitt huvud dagen lång.
Tänker like kring vilken innebörd firandet av första
maj måste ha haft förr, kan ha haft.
Tänker att varlborg symboliskt nog är ett firande
av vårens definitiva ankomst, sommaren rent av.
Vintern, eländet den bringat, ska brännas,
nästa dag inledas ohämmat.
Kanske.
Utan en tanke på det brann en eld vid mig igår.
Jag satt en bit ifrån, men kände ändå dess värme.
Vår, att resa sig ur askan…vilken brytning.


(skriv om en brytningstid) 

6 kommentarer:

  1. vilket tempo, som en lång haiku! :)

    SvaraRadera
  2. Där fann du en riktigt mäktig känsla av brytningstid

    SvaraRadera
  3. Nej, det spelar ingen roll att den nya sidan är ett dataark, ändå en härlig känsla när man får lov att börja på något nytt. Fint skrivet. Blir glad!

    SvaraRadera
  4. Hoppfullheten känns i din text.

    SvaraRadera