onsdag 6 april 2011

numrerade

En av två är kvinnor
Fast egentligen är vi nog två av tre
Var fjärde människa söker någon
Fast minst hälften av dem ser inte skogen för alla träd
Var tionde kvinna kommer inte kunna få barn
Men så måste det väl vara för männen med va?
En på hundra söker inte en man alls
Vilken befrielse…
En på tusen kommer ångra den man hon svor evig kärlek
En på tiotusen kommer bli ständigt påmind om sin man
när hon ser sig i spegeln
En på hundratusen klarar sig inte till barnets ett års kalas
En på miljonen kallas de lyckligt lottade
En bland miljarder – där står vi alla 


(skriv om statistik)

11 kommentarer:

  1. Viss statistik ska man nog inte ha koll på. Motverkar som hopp och syfte. Jag gillar trots allt den nakna sanning som statistik ger. Hårda fakta. Oomkullrunkeliga fakta.
    Din sista mening ger en härlig hopplöshet till texten. En känsla av nålen i höstacken. :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den här texten mycket! Jag finner att jag letar efter mig själv i alla påståenden med "En av ..." vissa stämmer, andra inte, och jag ryser lite när jag läser vissa och tänker Puh! Det är inte jag! Men då är det någon annan ...

    SvaraRadera
  3. Fyndigt! Men "EN på HUNDRA söker inte en man alls"... Har du räknat in flatpopulationen??

    SvaraRadera
  4. Fin knorr, alla vet hur en människa ser ut.

    SvaraRadera
  5. Om man tänker efter så är vi alla rätt unika. En på miljarden. Wow!
    Gillar din text.

    SvaraRadera
  6. Undrar hur många som läser din text på jobbet just nu. Det gör jag och det är jag glad att jag gör.

    SvaraRadera
  7. Förbannad statistik.

    :)

    Vad bra dikten var om nystanet.

    SvaraRadera
  8. Den här statistiken gillar jag! Jag vill också vara den där 1 på miljonen. Jag trodde att det var fler än en på tusen som ångrar den man svor evig kärlek, med tanke på alla skilsmässor och uppbrott. Bra skrivet!

    SvaraRadera